Cosmoderm

Tuesday, July 1, 2014

Dah Bayar Zakat Fitrah belum?

Assalamualaikum,

Korang dah menunaikan zakat fitrah ke? mesti ada yang tertanya-tanya kadar zakat fitrah tahun ni masih sama macam tahun lepas ke atau dah berubah?

Kepada korang yang baru pertama kali nak menunaikan zakat fitrah tahun ini, dan tak tahu berapa kadar zakat fitrah tahun 2014. Jangan gementar, di bawah ni aku sediakan jadual kadar bayaran zakat fitrah bagi seluruh negara.



*Perbezaan kadar bayaran zakat fitrah di Negeri Johor dan Terengganu adalah berdasarkan harga, gred dan jenis beras yang dimakan.  

RM 5.00 - Umat Islam di Negeri Johor yang makan beras gred/jenis super tempatan 15%
                  hancur (beras nasional) sahaja yang berharga RM 1.80 sekilogram.

RM 8.00 - Umat Islam di Negeri Johor yang makan beras gred/jenis selain daripada beras
                  super tempatan 15% hancur (beras nasional)

Haaa... Dah tau berapa kadar bayaran? pergilah tunaikan zakat fitrah segera supaya dapat diagihkan kepada yang memerlukan dengan kadar segera juga. Pastikan korang membuat bayaran kepada amil yang mempunyai kad kuasa dan restit bayaran yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Negeri.

Apa-apa pun, selamat berpuasa semua...

2 comments:

titan said...

belum lagi. In-sha Allah. Soon.

razzwey razz said...

Alhamdulillah, jangan lambat2 ye.... Hehehe