PTS

Cosmoderm

cosmoderm

Cosmoderm

cosmoderm

Wednesday, June 29, 2016

Tidak Mahu Beraya Sendirian Lagi...

Assalamualaikum semua,


Aidilfitri akan tiba kurang dari seminggu je lagi, mesti ramai dah buat persiapan berbulan sebelum tibanya ramadan kan? Ye lah, pada yang tempah baju raya tu ada yang mula tempah seawal bulan mac pun ada, semangat raya lah katakan.

Minggu pertama ramadan pula, ramai dah selesai bab kuih raya, hahaha. Almaklumlah raya setahun sekali, kita layankan aje lah. Asalkan jangan membazir sudah la kan?

Bagi RZ sendiri, sejak mula merantau 8 tahun yang lalu hanya 2 tahun pertama saja begitu teruja membeli belah untuk hari raya, tahun-tahun seterusnya tu dah rasa kurang bersemangat dah. Raya tetap lah raya, cuma bila bab nak beli baju tu, malas sikit dah. Sudah mula dengan cara;

"Pakai Baju Tahun Lepas Je Lah!"

Bukan apa, nak beli itu ini semua, RZ kena lah fikir perbelanjaan selepas raya pula, cukup ke budget nak bertahan selepas raya? RZ tak nak pertikaikan orang lain yang mampu berbelanja lebih, itu rezeki mereka dan tak kacau orang lain pun. Tapi kita ni haaaa yang nak survive lebih-lebih lagi sendirian di kota metropolitan ni, mampu ke tidak? 

Tapi cuma beberapa persiapan saja yang RZ akan selesaikan secepat mungkin sebelum tibanya raya, tak nak seperti apa yang berlaku pada raya tahun lepas (2015). Iaitu;

"Tiket Kapal Terbang"

Tragedi tahun lalu pasti RZ tidak akan biarkan berulang lagi. Dek kerana sibuk bekerja, RZ terlupa untuk menempah tiket penerbangan dan hanya berpeluang untuk pulang ke kampung setelah 2 minggu beraya. Yang mana pada waktu rumah terbuka juga sudah berkurangan, lagu-lagu raya juga sudah kurang dimainkan di radio, televisyen dan shopping mall, dan anak-anak saudara sudah kembali meneruskan persekolahan. Jadi apa yang RZ mampu buat? Duduk rumah je lah...



Tahun ini RZ dah tempah tiket seawal bulan April lagi, hahahaha. Tak nak menyambut syawal bersendirian lagi seperti tahun lalu, even malam sebelum raya tu pun RZ menghabiskan masa bertakbir raya bersama dengan penghuni Rumah sinar Salam dan rakan-rakan peniaga PROJEK OKU.

Tapi semua tu kenangan juga kan?

Tak sabar untuk pulang ke kampung halaman, bukan semata-mata untuk menyambut hari raya saja tetapi apa yang RZ ingin lakukan ialah menghabiskan masa berkualiti bersama keluarga walaupun sekadar duduk di rumah sahaja, itupun sudah cukup pada RZ untuk melepaskan kerinduan pada keluarga. 

Tunggu kepulanganku ya?

Friday, June 17, 2016

Kuruskah Aku?

Assalamualaikum semua,

Alhamdulillah dah hampir 2 minggu kita berpuasa, badan pun dah mula biasakan diri seawal hari keempat gitu, hahahaha. Almaklumlah RZ jarang berkesempatan untuk berpuasa sunat, jadi badan tu ambil masa sikit nak biasakan diri dengan rutin baru. (Baik punya alasan)

Dan setiap kali tiba ramadan juga lah RZ sentiasa berasam untuk menurunkan berat badan, dek kerana susah nak mencari saiz pakaian yang selesa, hahaha. Sebenarnya bukan takde niat nak badan yang sedang elok (takdelah nak kurus sangat pun), tapi nafsu makan ni selalu menggoda, hahaha. Tengok je lah kat entry lama dan facebook serta Instagram RZ, penuh gambar makanan je, hahaha. Heeyy itu food review lah, bukan makan suka-suka, ngeee.







Tu baru sikit je tu, hahahaha. Mana tak berat badan ni naik mendadak kan? Sebenarnya bukan sebab saiz baju je yang jadi masalah, banyak lagi lah. Paling penting tentulah bab kesihatan kan? ye lah badan ada satu je kita pakai sampai tua, itupun kalau sempat tua lah. Kalau umur tak panjang macam mana sebab sakit akibat saiz badan macam ni kan?



Tengoklah tu, leher pun tak nampak dah. Tang baju "mengecil" tu tak payah cakap lah, bukan takde rasa malu bila berjalan dengan baju sendat, timbul juga lah kesedaran nak turunkan berat badan. Harap bila bulan ramadan ni, berubah lah sedikit bentuk badan kan, nak tak nak kena disiplin, memang lah ada kawan-kawan yang bagi sokongan tapi asasnya semua dari diri sendiri juga. Kalau tak nak, memang takkan menjadi lah juga.

Bermula ramadan RZ dah mula sedikit demi sedikit menjaga makan lebih-lebih ketika berbuka, tapi kalau dah ada jemputan berbuka puasa atau review buffet ramadan kenalah makan juga, tapi kuantiti tu kena lah jaga-jaga kan? Alhamdulillah tips yang sering RZ amalkan ketika bersahur membuahkan hasil, tak rasa lapar sangat sepanjang hari. 

Caranya senang je, RZ cuma bersahur dengan beberapa biji kurma dan air suam saja, insyaallah cukup untuk membekalkan tenaga sepanjang hari.



Alhamdulillah walaupun RZ tak dapat merasa kesannya, tapi kawan-kawan yang jarang jumpa mula melihat perubahan pada fizikal. Tidaklah begitu mendadak tapi sekurang-kurangnya bila ada kemajuan rasa semangat pula mahu meneruskan sehingga habis ramadan dan tak mustahil RZ akan teruskan sehingga selepas raya.


Doakan ye?

Wednesday, June 15, 2016

Buffet Ramadhan 2016 | Sajian Nostalgia, Hotel Seri Pacific Kuala Lumpur

Assalamualaikum semua,


Entry ramadhan lagi ni, hahaha. Sila tabah ye? Di mana pula lokasi berbuka puasa pilihan RZ kali ini?

Ini adalah kali keempat RZ ke sini, tak kira lah samada buffet ramadhan dan acara makan-makan yang lain, hehehe. Sememangnya tidak pernah mengecewakan selera RZ, hahaha. Tapi sebenarnya kalau bagi air sirap kat RZ pun akan dikata sedap, hahaha. (dasar kuat makan!)

Apa kata korang berbuka di Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur. Alaaa, sebelah dengan PWTC tu. RZ agak selesa dengan lokasi Hotel Seri Pacific ni sebab dekat dgn pengangkutan awam (LRT, Komuter dan Teksi).

SAJIAN NOSTALGIA OLEH HOTEL SERI PACIFIC

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Biasanya kalau ke Hotel Seri Pacific, RZ akan pergi ke Zende Restaurant, tapi kali ini mari kita ke Pacific Ballroom pula. Ruang yang sangat selesa untuk bergerak dan mudah untuk berulang dari meja makan ke gerai-gerai yang tersedia, haaaa nampak tak yang RZ bersedia untuk makan banyak tu? hahaha.

Tahun ini Buffet Ramadhan Hotel Seri Pacific bertemakan Sajian Nostalgia menyajikan hidangan yang berlainan setiap hari diketuai oleh Chef Mohd Azman bin Jemingan. Beliau bersama pasukannya menjanjikan keaslian setiap hidangan yang disediakan, gituuu...

Ok, persoalan utama yang bermain di kepala RZ ialah...


"Nak makan apa dulu?"

Sebenarnya tak perlu risau, di Hotel Seri Pacific ni makan apa-apa pun dulu, tak kisah. Sebab semua sedap, hahaha. Antara menu-menu yang dihidangkan di Action Stalls adalah seperti Sup Gear Box, Kambing golek, Lauk-pauk kampung, Nasi Ayam, Burger (besar), Briyani gam, Asam pedas ekor lembu, sambal tumis petai, masak lemak siput buloh. Semua tu korang kena cuba tau, kalau tak, menyesal hahaha.

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Pada yang nak jaga badan tu ada juga berbagai pilihan ulam-ulaman berserta pilihan sambal seperti Sambal belacan, Cencalok, Budu, Tempoyak cili, Sambal nenas, sambal mangga dan sambal gesek. Haaaa, banyak kan? Ada juga pilihan kerabu bagi penggemar kerabu, (RZ lah tu!), memang memikat betul lah, hahaha.

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Dan biasalah, mana ada buffet ramadhan yang lengkap tanpa kehadiran kambing golek kan? menu wajib cuba nih! Rugi siapa tak makan kambing (ujang!)


Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Oh ya! ada satu hidangan yang RZ hampir terlepas pandang, dan sekiranya terlupa amatlah menjadi beribu sesalan, hahaha. SERAWA DURIAN dan PULUT! pekat, weehhh, serius memang sebagai penggemar durian, tak kiralah dalam bentuk apa pun, seorang yang bernama RZ wajib makan! hahaha.


Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific


Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Buffet ramadhan 2016 hotel seri pacific

Haaaa, takkan makanan je kan takde air? hahaha. Pilihan air banyak okay? Ada air soya, ai kelapa, lai chee kang, teh tarik, nescafe tarik, sirap selasih, air kiwi, air kurma dan laici, huwaaa sedapnyaaa!

PERSEMBAHAN

Sambil menjamu selera tu korang akan dihiburkan dengan selingan persembahan tradisional lagu-lagu Ghazal. Jangan pula korang tidur masa tengah makan, almaklumlah perut sudah terisi, layan lagu merdu pula, hahaha.

HARGA

1. Pacific Ballroom
Tarikh: 6 Jun 2016 - 5 Julai 2016
Harga: RM98 (dewasa) / RM49(Kanak-kanak)

2. Zende Restaurant
Tarikh: 8 Jun 2016 - 4 Julai 2016
Harga: RM128 (dewasa) / RM64 (Kanak-kanak)

KEMUDAHAN 

Kemudahan surau di Hotel Seri Pacific korang tak perlu risau, pihak hotel telah menyediakan sebanyak 4 buah guest room di tingkat 6 dijadikan sebagai surau sepanjang ramadhan untuk menunaikan solat maghrib dan isya'. Manakala kalau hendak menunaikan solat tarawikh pula, korang boleh terus ke masjid PWTC, tak jauh la, sebelah je dengan hotel.

Kemudahan sambungan internet wi-fi kat sini best, laju. RZ pun boleh jimat quota data, hahaha.

Parking tidak menjadi masalah di sini, ada banyak lokasi parking pilihan samada parking hotel, pwtc ataupun parking di Sunway Putra Mall.

Tel : 03-4049 4351 / 03-4049 4352
Email : fbresv@seripacific.com
Website : www.seripacifichotel.com
Facebook : www.facebook.com/seripacificofficial
Tel : 03-4042 5555

Friday, June 10, 2016

Buffet Ramadhan 2016 | Bagaikan Suasana Kenduri Kahwin Di 9Kedondong

Assalamualaikum semua,


Nak dijadikan cerita, semalam RZ dan rakan-rakan Kelab Blogger Ben Ashaari menerima undangan berbuka puasa daripada 9Kedondong, Ampang. RZ bersetuju untuk hadir memandangkan bulan Ramadhan ni, balik awal sikit jam 4.30 gitu jadi rasanya takdelah terlalu lewat sangat pun sampai kalau sangkut dalam kesesakan jalan pun.

RZ menyangkakan akan berbuka puasa di sebuah restoran namun jangkaanku meleset, tapi memandangkan kak sueizza kata;

"Eh ini kawasan, rumah-rumah besar dekat rumah kedutaan"

Haaaa, RZ lagi lah keliru hahahaha. Bila dah masuk simpang tercari-cari jugalah di mana restorannya ni? Tapi bila lalu sebuah Banglo putih yang besar di sebelah kanan, rasa macam betul la kot, lokasinya? Nampak je nombor rumah tertera no.9, terus kak sueizza kata, "Haaaa, betul lah, Jalan Kedondong, rumah nombor 9!!" (perit telinga kita tau!, hahahaha) 

Sebenarnya, tarikh semalam juga 9hb Jun 2016. 9 lagi! Istimewa sungguh angka 9 ni ye?

buffet ramadhan 2016 9kedondong

Melangkah masuk ke dalam banglo putih ni sebenarnya tak terasa seperti nak pergi majlis berbuka puasa, malah terasa seperti pergi kenduri kahwin pula! hahaha. Tapi serius RZ katakan, suasana 9Kedondong memang lain daripada yang lain.

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

Melangkah je masuk ke tempat makan 9Kedondong, terpaku kejap RZ. Memang macam suasana kenduri kahwin, tampak ekslusif sangat. Haaaa, bagaimana pula dengan makanannya? 

Ada beberapa gerai makanan selain dari buffet yang sedia ada, seperti Nasi Kerabu, Rojak Buah, kway Teow Goreng, Mi Goreng, Kuih muih melayu, ABC, Mi sup, perghhh, memang rambang mata je RZ nak pilih satu-satu, jadi kita ambil semua lah, senang! hahahaha.

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

Di ruangan Buffet pula tersedia masakan kampung gitu, memang kecur air liur melihatnya tau, bertabah je lah, hahahaha. Nasi Putih, Ayam Opor,  Ikan Asam Pedas + Lobak Asin,  Daging Masak Lemak Minang, Siput Masak Lemak + Keladi, Sambal Telor Puyuh, Ikan Kembong Bercili, Sayur kobis goreng puteri, Sup sayur, Aneka ulam kampung  dan Aneka sambal , Kerabu.

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

Dan sudah tentulah di mana-mana buffet ramadhan, 9Kedondong juga tidak ketinggalan sama untuk menyediakan Kambing golek, yang ni tak payah cakap beratur panjang wooooo. Kambing pula serius sedap, dengan sos black pepper & sos cendawan, memang memikat selera betul, 3 kali RZ tambah kambing tau, hahahaha.

buffet ramadhan 2016 9kedondong

Kemudahan Surau yang luas dan selesa juga disediakan di dalam rumah, tidak perlu risau ye? Surau memang tip top!

buffet ramadhan 2016 9kedondong

Memang asyik sebenarnya berbuka kat 9Kedondong ni, macam RZ kata tadi lah, macam kat kenduri kahwin pula, dok tambah air, tambah nasi, tambah kambing sampai tak sedar pula "Ehhhh, buffet ramadhan rupanya!" hahahaha! Memang satu kelainan yang tidak ada pada tempat lain.

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

buffet ramadhan 2016 9kedondong

Operasi di 9Kedondong bermula dari 10 Jun 2016 (Jumaat). 

Alamat :
No. 9, Jalan Kedondong, 
Off Jalan Ampang 
55000, Kuala Lumpur 

Facebook: 

Instagram: 

Untuk tempahan, boleh hubungi nombor berikut: 
Haziq : 017-2250705 
Aizat : 016-8868311 

HARGA BUFFET RAMADHAN 
RM 55 / dewasa 
RM 28 / kanak kanak